ترفندهایی برای نگهداری ژل رویال


اولین دلیلی که برای اهمیت نگهداری ژل رویال در شرایط خاصی که برای آن تعبیه شده وجود دارد، این است که شما با یک ماده دارویی مواجه هستید.ژل رویال در کنار خواص بسیار خاصی که دارد، شرایط نگهداری خاصی نیز دارد. در واقع برای بهره مندی از خواص فوق العاده ژل رویال باید به نکاتی توجه داشته باشید تا بتوانید این خواص را در این ماده حفظ نموده و تا جای ممکن از بروز فساد در آن ژلگیری به عمل آورید.
طرز و طریقه نگهداری ژل رویال در کندو و خارج از کندو کاملا متفاوت است. شاید در کندو در دماهای بسیار بالا نیز ژل رویال بتواند به دلیل وجود زنبورها و حرکت آنها و دلایل دیگر، سالم باقی بماند؛ اما شرایط نگهداری ژل رویال در خارج کندو بسیار خاص و نیازمند رعایت بسیاری از نکاتی است که نباید از آن ها به سادگی عبور کرد.
اگر شما هم می خواهید از ژل رویال استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم نکاتی که در این مطلب در مورد تاریخ انقضای این ماده و همچنین نحوه نگهداری آن اشاره می شود را مورد توجه قرار دهید. این نکات به شما کمک می کند تا بتوانید از خواص این ماده استفاده کامل ببرید.

چرا نگهداری ژل رویال مهم است؟
شاید برای شما هم این سوال وجود داشته باشد که چرا تا این حد در مورد روش های نگهداری ژل رویال و همچنین تاریخ انقضای این محصول صحبت می شود. زمانی که قصد خرید ژل رویال را داشته باشید، اگر فروشنده فردی آگاه و مطلع در مورد این ماده باشد، حتما تذکرات لازم را در مورد نحوه نگهداری و تاریخ انقضای آن به شما خواهد گفت. احتمالا در این زمان برای شما سوال ایجاد می شود که چرا باید تا این حد حساسیت نشان دهیم و حواسمان به فاسد نشدن ژل رویال خریداری شده باشد.
اولین دلیلی که برای اهمیت نگهداری ژل رویال در شرایط خاصی که برای آن تعبیه شده وجود دارد، این است که شما با یک ماده دارویی مواجه هستید. طبیعتا از ژل رویال استفاده می کنید تا درمان بیماری یا پیشگیری از بروز یک بیماری را انجام دهید. در نتیجه اگر بخواهید از خواص ژل رویال نهایت استفاده را ببرید، حتما باید به این موضوع توجه کنید که ماده مصرفی سالم باشد.
اگر ژل رویالی که شما به عنوان یک ماده شفابخش آن را مورد استفاده قرار می دهید، خراب شده یا تاریخ انقضای آن به سر آمده باشد، نه تنها خواص لازم را برای بدن انسان ندارد، بلکه ممکن است آسیب هایی را نیز به بدن شما وارد کند. در نتیجه اهمیت زیادی در زمینه حفظ و نگهداری از ژل رویال وجود دارد و باید به این موضوع به صورت ویژه توجه شود.
درست است که در بین مواد طبیعی، ماده ای وجود ندارد که تا این حد به دماهای بالاتر از صفر درجه حساس بوده و فاسد شود؛ اما اگر نگاهی به مواد دارویی بیاندازید، بسیاری از داروها هستند که شرایط نگهداری خاص تری نسبت به ژل رویال دارند.

شرایط نگهداری ژل رویال
داشتن اطلاعات در مورد شرایط نگهداری ژل رویال کمک می کند تا از این ماده حیات بخش در بهترین شرایط ممکن نگهداری کنید. البته این موضوع کاملا به نوع ژل رویال خریداری شده بستگی دارد. اینکه شما ژل رویال را از چه برندی و با چه نوع روش فراوری شده تهیه می کنید نقش مهمی در روش نگهداری خواهد داشت. با این حال بد نیست به برخی از نکات به صورت کلی آشنا شوید.
بهترین دما برای نگهداری ژل رویال خام در فریزر و دمای زیر صفر درجه است. برخی از دانشمندان بر این باور هستند که ژل رویال خام باید در دمای بین منفی ۵ درجه تا ۰ درجه نگهداری شود. اگر می خواهید ژل رویال خام خریداری کنید، بهتر است توجه داشته باشید که نگهداری آن در فریزر در صورتی امکان پذیر است که دقت ویژه ای برای بالا نرفتن دمای فریزر داشته باشید.
توجه کنید که اگر در منطقه ای زندگی می کنید که احتمال رفتن برق زیاد است، حتما این نکته را مد نظر قرار دهید که باید راهکارهایی برای زمان رفتن برق بیاندیشید تا ژل رویال در این زمان ها دچار فساد نشود.
اگر قرار است ژل رویال یخ زده خریداری کنید، باز باید آن را در دمایی زیر صفر نگهداری نمایید که عموما دمای مناسب آن بر روی بسته بندی ذکر می شود. این نوع ژل رویال حمل از فروشگاه تا خانه را برای شما راحت می کنند. با این حال حساسیت هایی که در مورد ژل رویال یخ زده وجود دارد، همان حساسیت هایی است که برای ژل رویال خام نیز در نظر گرفته می شود و باید توجه کنید که مبادا دمای فریزر بالاتر از صفر درجه برود.
یکی از بهترین روش های فراوری ژل رویال که کمک می کند این ماده تا جای ممکن در دماهای بالاتر از صفر درجه نیز نگهداری شود، ترکیب آن با عسل طبیعی است. ترکیب عسل طبیعی با ژل رویال اگر به نسبت صحیح باشد، احتمال فاسد شدن ژل رویال و از دست رفتن خاص آن را به شدت کاهش می دهد. تحقیقات نشان می دهد که اگر از عسل طبیعی و مرغوب استفاده شود و به ازای هر ۱۰۰ گرم عسل 1 گرم ژل رویال در آن مخلوط گردد، احتمال فاسد شدن این ماده تا دمای ۱۵ درجه سانتی گراد وجود ندارد. البته این در شرایطی است که عسل ژل رویال در جایی دور از نور خورشید قرار گرفته و تا جای ممکن از رطوبت در امان باشد.
یکی دیگر از روش های فراوری ژل رویال تبدیل این ماده به پودر است. برای این کار ابتدا رطوبت و مایع آب درون ژل رویال را گرفته و با استفاده از دستگاهی، ماده خشک ژل رویال به پودر تبدیل می شود. یکی از بهترین روش های فراوری شاه انگیبن برای افرادی که توانایی رعایت شرایط نگهداری ژل رویال را ندارند، همین روش است.
پودر ژل رویال قادر است در مدت زمان زیادتر و در دماهای بالاتر سالم مانده و خاص این ماده را داشته باشد. در نتیجه اگر هیچ کدام از شرایط را برای نگهداری ژل رویال ندارید حتما از پودر این ماده استفاده کنید.

آیا تاریخ انقضای ژل رویال معتبر است؟
احتمالا شما هم دیده اید که بسیاری از برندها در هنگام عرضه ژل رویال برای آن تاریخ انقضا در نظر می گیرند. در واقع بر اساس قوانین بین المللی باید همه مواد خوراکی تاریخ انقضا داشته باشند؛ اما این بدان معنا نیست که ژل رویالی که تاریخ انقضایی تا دو سال آینده دارد، حتما سالم است.
همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، شرایط نگهداری ژل رویال اهمیت بسیار زیادی داشته و عدم رعایت این نکات ممکن است سالم بودن یا خاصیت داشتن ژله رویال را تهدید کند.
در هنگام خرید ژل رویال، هدف خود برای خرید این ماده شفابخش را مرور کنید. در حال هزینه کردن برای خرید ماده ای هستید که بتواند به درمان بیماری هایتان کمک کند. به همین علت باید تلاش کنید از فروشگاه های معتبری خرید خود را انجام دهید که اطمینان دارید قبل از فروش محصول آن را در محیط مناسبی قرار داده اند.
پس از خرید نیز با توجه به شرایط نگهداری که در بالا به آن اشاره شد، از این ماده نگه داری کنید. در کمتر از چند روز اگر ژل رویال خام را در دمای زیر صفر درجه قرار ندهید، به راحتی فاسد می شود و هیچ ارتباطی با تاریخ انقضای درج شده بر روی آن ندارد.
در واقع تاریخ انقضا درج شده بر روی بسته بندی ژل رویال به عنوان حداکثر زمانی است که می توانید از این محصول استفاده کنید. بهتر است تا قبل از فرا رسیدن تاریخ انقضا ژل رویال آن را مصرف کنید؛ اما این اطمینان را نداشته باشید که تا قبل از رسیدن این تاریخ، ژل رویال شما سالم مانده یا خیر. همه چیز به شما و نحوه نگهداری تان وابسته است.

شاید یکی از مهم ترین نکات در مورد ژل رویال که عدم رعایت آن باعث می شود هزینه انجام شده برای خرید این ماده درمانی از بین برود، عدم توجه به شرایط نگهداری و تاریخ انقضای این ماده است. دقت داشته باشید که شما می خواهید از این ماده به عنوان یک ماده درمانی استفاده کنید، پس باید تا جای ممکن شرایط نگهداری را  انجام دهید. اگر برایتان رعایت شرایط نگهداری ژل رویال خام سخت است، ژل پودر شده یا عسل ژل رویال بخرید.